Week 5 - Reisverslag uit Santa Barbara, Verenigde Staten van Familie Hoof - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Santa Barbara, Verenigde Staten van Familie Hoof - WaarBenJij.nu

Week 5

Door: Dethmer

Blijf op de hoogte en volg Familie

21 Mei 2016 | Verenigde Staten, Santa Barbara

We staan vanavond langs de kustlijn tussen Santa Barbara en Ventura. De zee en wij worden enkel gescheiden door flinke rotsblokken die als golfbrekers dienen en we zullen dan straks ook in slaap vallen met het geluid van golven die op de kustlijn slaan.

Vandaag hebben we Santa Barbara bezocht. Een Amerikaanse stad met heel veel Mexicaanse invloeden. De dag begon bewolkt en dus zijn we downtown gegaan, winkeltje in, winkeltje uit en af en toe wat kopen. Hele leuke winkels gevonden die je het beste kunt omschrijven als een kleine rommelmarkten. Kleding, cd's en nog vele andere leuke spullen waren daar te vinden. Onze cd collectie is weer flink aangevuld, maar dat kan dan ook makkelijk voor $1 per cd.

We zijn de afgelopen dagen route 1 langs de westkust van San Francisco zuidwaarts gevolgt. De route rondom Big Sur is niet alleen erg mooi, maar ook een uitdaging met de RV. Na Big Sur zagen we borden langs de weg staan die aangaven dat er mogelijk oponthoud zou kunnen zijn door een wielerwedstrijd. Na heel veel politie, voornamelijk op de motor, onze kan op te zien komen, moesten we uiteindelijk aan de kan. De koplopers kwamen er aan met 2,5 minuten er achter het peloton. Linda, en ik ook wel een beetje, vond het nogal veel commotie voor een locale wielerronde, maar toen ik het peloton voorbij zag komen dacht ik toch grote teams te zien voorbij komen. Gelukkig heb ik het allemaal gefilmd, want s'avonds op de campground hoorden we dat het de grootste en belangrijkste ronde van de VS was. Haha! En wij waren erbij.

San Francisco was alles wat we ervan verwacht hadden, een Amerikaanse stad met een Europees gevoel. Voor het echte Amerika moet je toch ergens anders zijn dan aan de Westkust van de VS. Niet voor niets wil Californië zich al geruime tijd onafhankelijk maken van de VS. Getuige de vele uitingen, oa vlaggen en T-shirts, met de tekst: Republic California.
Dat het beleid in Californië anders is dan Washington doet uitgaan, ruiken we regelmatig sinds ons bezoek aan San Francisco, de wietlucht is onmiskenbaar aanwezig.

Voor ons bezoek aan de kustlijn waren we in Yosemite national park. We kwamen hier op zaterdag aan en zoals we verwachtte was het er veel te druk. Een aantal mijl voor de ingang stonden we in de file en die liep door tot aan het visitorcentre. Een rit die volgens de navigatie ongeveer 35 minuten had moeten duren, duurde nu ruim 3u. De lol was er voor ons af en we zijn het park, zo goed en snel als dat kon, ontvlucht.
Wel jammer, want het was er echt wel heel mooi. We zijn die zaterdag naar Mariposa gegaan. Een klein stadje ten zuiden van Yosemite, wat een beetje aandoet als een western stadje. Hier hebben we wat rond gestruind en op advies van een lokal bij een uitstekende Mexicaan beland.
Ik had met een van de apps een betaalbare campground gevonden bij een meer, ongeveer 45 minuten rijden. Dus na het eten gelijk op pad, want dan zouden we rond 20u daar zijn en kon Lara een keer optijd naar bed. Dit liep even anders en met dank aan Google maps navigatie stonden we op het landgoed van een Ranch. Na een heel leuk gesprek gehad te hebben gehad met de ranch eigenaar, zijn we weer teruggereden naar Mariposa. Toen werd het toch weer laat en hebben we toch maar die net te druk campground genomen.
De volgende dag hadden we namelijk geboekt bij een KOA campground met alles er op en er aan. We hebben de zondag als rustdag ingelast. Het was een prachtige dag die we in het zwembad en speeltuin hebben door gebracht. De dag afgesloten met een BBQ en op tijd naar bed, want.... we wilde maandag om 6u opstaan en ontbijten in Yosemite.

En zo geschiede. Fantastisch genoten van al het pracht dat dit park te bieden heeft voordat de massa het park overneemt. In de middag weer vertrokken op weg naar de kust, San Francisco.

Wat we voor Yosemite hebben gedaan had ik eigelijk in mijn vorige post beschreven, maar door een error op de site was ik alles kwijt. Daarom in het kort een opsomming in reverse order:

* Route 4 en de 89. Prachtige bergpas die ons naar Yosemite bracht vanuit Bodie.
* Bodie. Laatste goldrush town, nu een spookstad en omschreven als meest "lawless town in the wild west" eind 18e eeuw.

* Monolake. Ook weer een plaatje. Zie foto's (zodra ik nog wifi heb zet ik ze er op, want ik heb maar 100mb tot zondag)

* Death Valley. Een belevenis apart, tussen de 35 en 40°C en 2 nachten verbleven. Voor ons gevoel hebben we de misère van 2015 hier achtergelaten.

* Lake Powell. Ontzettend groot aangelegd meer dat 2 staten van de VS beslaat en 3 rivieren aan zich bind, waaronder de Colorado. We zijn met een raft rond de horseshoe bend, de Colorado af gegaan en tijdens 1 van de pauzes heb ik met 3x in deze rivier gedompeld, die op dat moment een temperatuur had van 9°C. Waarom doe je dat dan hoor ik je denken. Nou, omdat het kan en.... nu kan ik tenminste zeggen dat ik in de Colorado ben gedoken.

* (Lower) Antelope Canyon. Hierover ben ik heel kort: zie foto's!!

Hier laat ik het bij, want het is alweer erg laat. De vakantie zit er bijna op en Los Angeles ligt hier ongeveer 177 mijl vandaan. Zaterdag om 11u moeten we de camper gaan inleveren en wij zien daar beiden tegenop. De afgelopen 5 weken waren geweldig. Collega Tinus zei nog tegen me: "Ga nou niet, want je wil niet meer terug". Tinus, je had gelijk! We willen het liefst blijven.
Ja, ze zijn wat wereldvreemd die Amerikanen, maar wat een aardig volk. Om nog maar te zwijgen over de ruime hier. We realiseerden ons de afgelopen tijd steeds meer dat 17 miljoen ziele op die paar km2 die Nederland heet, eigenlijk veel te veel is. Maar ja, het is wel ons thuis en we komen er aan.

Tot gauw

• 21 Mei 2016 - 23:40

Desiree:

Wat beschrijven jullie de avonturen weer prachtig!
    Een goede terugreis en tot heel gauw!

Liefs Dees (en ook van Feline)

• 23 Mei 2016 - 21:40

Rikse:

Super om te lezen dat jullie het zo naar jullie hebben! Geniet er nog maar even van!